Kela, tapaa Ward Office
Keskiviikkona alkoi ensimmäinen osa orientaatiota. Vapaaehtoiset paikallisen asukasyhdistyksen jäsenet kerääntyivät auttamaan vaihtareita asukkaaksi rekisteröinnissä ja pankkitilin avaamisessa heille, jotka ovat vuoden tai enemmän vaihdossa. Nämä vapaaehtoiset olivat suurimmaksi osaksi senioreita, jotka halusivat auttaa vaihtareita Japaniin sopeutumisessa ja samalla kehittää omaa kielitaitoaan. Joukossa oli myös paljon englanninkielentaitoisia. Kummatkin meistä sai avukseen vanhat herrasmiehet, jotka auttoivat meitä täyttämään tarvittavat lomakkeet, sekä kirjoittamaan nimemme katakanaksi. Molempien nimet olivat pitkiä, mikä oli heidän mielestä huvittavaa.
Täytettyämme paperit, vapaaehtoiset ohjasivat meidät kävellen Ward Officeen. Siellä oli todella kiireistä ja vierailu oli tärkeää, sillä kaikkien Japaniin muuttavien tulee rekisteröidä asuinpaikka 14 päivän sisällä, ja samalla heille annetaan terveysvakuutuskortti. Samalla virallistetaan oleskelukortti. Reettalla kaikki hoitui melko nopeasti, mutta osa vaihtareista joutui odottamaan pidempään, mukaan lukien Hanna. Odotusta kesti sen verran, että vapaaehtoisiakin alkoi kummastuttamaan. Lopulta kaikki kuitenkin pääsivät takaisin asunnolle. Meille annettiin mukaan myös guidebook Chibassa asumiseen.
Ward Officessa hoidetaan siis hyvin Kelan tapaisia asioita elämään ja asumiseen liittyen, mutta meininki oli aivan erilaista. Ensinnäkin: asiakaspalvelu. Palvelutiskejä oli paljon ja ne oli koordinoitu värien ja aiheiden mukaan. Myös asiakkaista oli paljon ja työntekijöillä oli kiire. Paljon hälinää.
Iltapäivällä tapasimme SeAMK:in vaihtarin liiketalouden puolelta, joka näytti meidät kampusalueelle ja vei sen jälkeen läheiseen intialaiseen lounaalle. Naan-leivät olivat pään kokoisia ja ruoka hyvää.
Torstaina ja Perjantaina luvassa on orientaatiota yliopistolla ja tapaamme myös tuutorimme.
Kommentit
Lähetä kommentti